Pentru cei interesati de functia ESP-ului , pe care il recomand la achizitionarea unui nou automobil.....uitati detaliile, asa le-am gasit >> asa le pun aici !
ESP menţine siguranţa chiar și în situaţii critice, decelerând automat şi în mod controlat roţile corespunzătoare, pentru a dirija autovehiculul pe traiectoria corectă. Astfel, deţineţi controlul asupra maşinii chiar şi în timpul manevrelor de evitare a unui obstacol şi nu vă abateţi de la traiectoria corectă.
Funcţia electronică de menținere a stabilităţii ESP reprezintă o suplimentare a dispozitivelor electronice, precum sistemul anti-blocare ABS sau sistemul de control al tracţiunii ASR. Sistemul anti-blocare ABS şi-a dovedit deja utilitatea la multe autovehicule. Funcţia electronică de menținere a stabilităţii ESP merge cu un pas mai departe în ceea ce priveşte siguranţa. În timp ce sistemul ABS intervine în privinţa stabilităţii longitudinale a autovehiculului, ESP influenţează parametrii dinamici transversali. Astfel, se urmăreşte stabilizarea a două tipuri de situaţii critice:
Supravirarea: roţile de pe puntea spate pierd contactul cu suprafaţa de rulare şi maşina capătă o foarte uşoară rotaţie în jurul propriului ax vertical, intrând în viraj.
Subvirarea: roţile de pe puntea faţă pierd contactul cu suprafaţa de rulare şi maşina se roteşte foarte uşor, în jurul propriului ax vertical, ieşind din viraj.
Pin intervenţii controlate de frânare, sistemul ESP asigură corectarea greşelilor şoferului, care ar putea conduce la fenomenul de subvirare sau de supravirare. Dacă maşina tinde să se rotească în viraj, funcţia ESP frânează uşor roata faţă, aflată pe exteriorul virajului, înainte ca partea din spate a maşinii să pată fi împinsă spre exterior. Invers, funcţia ESP frânează roata aflată pe interiorul virajului când este detectată posibilitatea de subvirare, astfel încât maşina revine pe traiectoria neutră.
Intervenţiile în procesul de frânare au loc extrem de rapid şi durează doar câteva fracţiuni de secundă. Creierul care controlează aceste intervenţii este computerul maşinii. Acesta primeşte informaţii de la senzorul de giraţie (inginerii denumesc "giraţie" rotirea în jurul propriului ax vertical) dacă şi cum se roteşte automobilul în jurul propriului ax vertical. Există şi alţi senzori care oferă computerului informaţii importante: un senzor pentru unghiul direcţiei, un senzor pentru acceleraţia transversală şi patru senzori la roţi. În baza informaţiilor provenite de la aceştia computerul determină abaterile valorilor curente de la valorile optime şi declanșează intervenţiile necesare în procesul de frânare, în calitatea sa de înger păzitor