Buna,
Foarte multa lume discuta despre ce marca de ulei sa puna in masina, cat si despre ce vascozitate la cald sa aleaga: xW30 sau xW40, dar si ce norma sa aleaga: VW502 sau VW504, VW505 sau VW507 etc.
Spicuiesc mai jos cam ce-am gasit eu pe Internet, din experienta personala cat si din "povestile" unui amic mecanic auto:
- xW30 - pt. mers preponderent urban cu turatii de pana in 4.000 rpm (uneori chiar poate scadea cu 0,1-0,3l/100km consumul, in anumite situatii de trafic). Deci xW30 pare un ulei decent pt. motoarele de turatii nu foarte ridicate, dar cu cuplu bun (cele cu turbina spre exemplu, pt. ca asigura ungere buna intr-un timp scurt);
- xW40 - pt. mers normal spre sportiv, cu drumuri mai lungi in afara orasului, in turatii relativ ridicate in depasiri. Acest tip de ulei, personal, il consider a fi ceva mai potrivit pt. motoarele aspirate si care necesita turatii ceva mai ridicate in depasiri (4.500 - 5.500 rpm);
- xW50 - pt. mers preponderenet sportiv, mai ales la motoare de turatii ceva mai mari (spre exemplu, la unele Honda turatia maxima e undeva spre 7.000 rpm, deci un xW50 s-ar merita la astfel de motoare, dar cred ca si pt. cei carora le plac liniutele ).
Cat despre ce marca sa folosim? Pe aia care respecta norma impusa de producatorul motorului si care sa fie originala si necontrafacuta, daca e posibil s-o gasim.
Personal in fostul Clio Symbol 1.5dCi/48 kW am utilizat cu succes uleiuri norma minim RN0700, preponderent ELF 5W40, dar parca cu ARAL Hightronic motorul torcea ceva mai placut uneori (posibil si putin subiectivism aici, din cauza ca ARAL e Made in Germany ).
La masina actuala, un Leon 1P de 63 kW (recent achizitionat SH), fostul proprietar zice ca ar avea acum in baie uleiul Castrol Edge 5W30 si-mi recomanda sa continui cu acest ulei la urmatorul schimb, dar sincer...ma gandesc serios la un 5W40, deoarece mi-ar putea proteja mai bine motorul pe termen lung, chiar daca in acest moment (34.500 km) nu papa absolut deloc ulei, dar nici turatii mari nu vede.
Documentatie:
- http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1661982 de unde am extras si linkul urmator;
- http://origin-qps.onstreammedia.com/ori ... index.html (se pare ca VW504 surclaseaza lejer VW502, iar VW507 surclaseaza VW505);
- un topic interesant, cu niste analize practice reale: http://www.audizine.com/forum/showthrea ... lackstone;
- un thread interesant: http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... guide.html
- o demonstratie practica: http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... ostcount=6, acest test mi se pare pertinent si demn de luat in considerare, intrucat multi mecanici mi-au spus ca xW30 este uneori prea subtire, in special la clima calda si motor cald, pentru a asigura o protectie foarte buna a elementelor motorului.