Majoritatea echiparilor de pe Ibiza si Cordoba nu au inclusa si aceasta optiune care prinde foarte bine odata cu inceperea sezonului rece. Pentru cei care sunt amatori de retrofit'uri sau/si pentru cei carora le place sa mestereasca la masina voi incerca sa descriu pasii pentru a monta o instalatie de incalzire in scaune.
Eu am folosit in montaj si unele piese/componente care nu sunt de origine (OEM) care au fost ori improvizate ori adaptate, asadar de fiecare daca cand vor aparea diferente intre ce am folosit eu si ce s-ar fi putut folosi, de origine, voi face o nota.
NOTA: NU ma fac responsabil in niciun fel pentru orice problema,deteriorare sau stricare a bunurilor personale care poate aparea in urma folosirii sfaturilor din acest tutorial. Tot ceea ce veti face veti face si/sau realiza o veti face pe propia raspundere. Nu va simtiti in stare de a realiza acest montaj, apelati la ajutorului unui specialist(cel putin cu partea electrica nu este de glumit!)
Piesele folosite :
1. Rezistente(plase) pentru incalzirea scaunelor. Eu am folosit unele OEM de Renault (cost~130ron/2scaune) dar sunt si OEM VW(cost~150-200).Fiecare si le procura de unde doreste.
2. Butoanele originale pentru Ibiza/Cordoba : cod 6L0 963 563 A 4W4
3. Cablajul pentru aceste rezistente a fost facut de mine(am folosit in jur de 16-17m cablu normal de 1mm). Exista si cablaj original dar nu ii cunosc codul.
4. Pentru a putea regla temperatura rezistentelor din scaun trebuie folosit un modul de comanda. Aceste module de comanda OEM au codul 6Q0 959 772. Se folosesc 2 astfel de module, cate unul pentru fiecare scaun. Nota: Eu am folosit pentru montaj un modul improvizat, realizat de un electronist. Voi reveni cu detalii asupra acestui aspect.
5. Diverse maruntisuri(mufe mata-tata, pini pntru siguranta, o siguranta de 15A)
Montajul rezistentelor in scaune:
Se scot scaunele din masina. Fiecare scaun este prins in 4 suruburi pe care le veti observa pe sinele scaunului. Recomand scoaterea scaunelor si montajul rezistentelor in casa si nu in masina pentru usurinta in operare.
Pe partea inferioara a scaunului veti gasi cate suruburi(cap torx) care tin partea de plastic, cea care inconjoara scaunul. Cu mentiunea ca la scaunul soferului trebuie scos si levierul care ajuta reglajul pe inaltime
Inlaturati partea de plastic si puteti incepe scoaterea pernelor(respectiv sezut si spatar). Pentru sezul acest lucru se face prin extragerea unei sigurante de plastic de care este prinsa si tapiteria dintr-un cant.
Inlatura-ti tapiteria de pe marginile sezutului si veti observa ca acesta este tinuta de 4 tije metalice. Acestea se scot prin impingerea dintrun capat si prin extragerea din clama centrala(cea rosie).
Acum puteti lipi/prinde(in functie de sistemul de ancorare) rezistentele ce vor incalzi scaunul. Acestea folosite de mine se lipesc cu dublu adeziv. Inainte de a le lipi masurati, ajustati si operati orice modificari ar necesita.
Pentru a face loc firelor si termostatului huselor se va decupa un pic din buretele sezutului, astfel incat acestea sa nu fie perceptibile dupa montaj.
Pentru spatar operatiunea de lipire a huselor este un pic mai simpla intrucat nu mai este necesar scoaterea completa a tapiteriei. Tensionarea tapiteriei se face prin intermediul a 2 sarme si o tija(la baza) care trebuiesc scoase pentru a putea face suficient loc de manevra.
Dupa ce a-ti finalizat operatiunile la perne conectati firele dintre cele 2 parti, prindeti mufele acestora intr-un loc cat mai ferit si parcurgeti pasii de la defacerea scaunului, in sens invers.
Instalatia electrica:
Toata instalatia electrica am realizat-o din fir de 1mm. Pentru a trage aceste fire pe sub carpeta eu recomand sa scoate-ti consola centrala. Aveti marcat(in mare) si dispunerea firelor. Numaru de fire difera in functie de tipul de rezistene folosite. In cazul meu au fost cate 4 fire de scaun. Daca veti folosi piese OEM, nu veti avea atata bataie de cap cu firele.
!!! De asemenea daca aveti deja demontata consola centrala ar fi o idee buna sa incercati sa legati "+" general al instalatiai la
un punct de alimentare. Eu m-am legat la bricheta.
Firele trebuiesc trese pe sub mocheta si aduse pana la bord cu o marja destul de mare(nu va zgarciti ca sa nu trebuiasca inadite mai incolo)
Dupa ce a-ti tras firele spre bord montati consola centrala inapoi, urmata de scaune si faceti legaturile de sub scaune(daca aveti mufele OEM este mult mai usor). Trebuie demontate partea de sub volan unde se afla sertarul si capacul de peste panoul de sigurante. Instalatia trebuie sa aiba si o siguranta iar aceasta se monteaza pe pozitia 16(pt. montajul acestei sigurante veti avea nevoie si de pini speciali!)
Butoanele OEM de incalzire in scaune sunt cu potentiometru dar acestea nu pot modifica direct temperatura rezistentelor, acestea sunt facute sa regleze semnele si nu tensiune. Pentru aceasta aveti nevoie de acele module de care precizam la inceputul tutorialului. Eu am evitat aceasta "problema" costisitoare cu ajutorului unui electronist care mi-a confectionat 2 module capabile sa suplineasca lipsa acelor module OEM. Costul total a fost sub 30 lei iar cu mai multe informatii voi reveni cand voi intelege exact despre ce e vorba intrucat nu vrea sa va induc in eroare.
Pentru iluminarea butoanor trebuie tras un fir de la comanda de iluminare(blocul de lumini). Se scoate mufa ingusta, cu un singur rand de fire, iar la acea mufa numarand de sus, al 2lea fir este cel care regleaza intensitatea iluminarii in habitaclu. La acel fir se va lega "+" pentru iliminarea butoanelor. "-" se leaga la un punct pe caroserie.
Recomand cu tarie folosirea de componente/piese OEM intrucat usureaza foarte mult montajul si nu in ultimul rand prezinta un nivel mai ridicat de calitate. De asemenea recomand studierea in detaliu a tuturor aspectelor legate de acest montaj, inainte de a va apuca de treba.
Spor la treaba