Inainte de toate, 90% numai in oras si in Bucuresti = motorina, insa te rog sa imi spui cati km estimezi ca vei face.
In al doilea rand, bugetul nu stiu daca iti permite sa iei 1.9 motorina, dar poti cauta. Ai grija ca pe autovit cateva masini sdunt 'manarite' la kilometraj si aranjate pt vanzare, a fost un coleg de birou sa vada 2 si ambele erau 'umblate' sa spun asa. Una din ele fusese trosnita, nu avea airbag-uri frontale, dar avea puse rezistente sub scaune ca sa nu se aprinda becul de airbag in bord. Deci neaparat du-te cu cineva care se pricepe si du masina la un service pt verificare. La masinile VAG (Audi, Seat,Skoda,VW) exista un soft +interfata pe care o au foarte multi, VAG Com, te conectezi la comp de bord si vezi ce erori a avut stocate. Unele se pot sterge, dar altele nu, sunt intermitente si apar din nou. Si la celelalte marci este o astfel de interfata, insa sunt putine persoanele fizice cu asa ceva. Dar ti-am zis, poti incerca la un service: metoda aplicata este in felul urmator: ii spui proprietarului ca mergeti la un service pt verificare (atentie: tu alegi service-ul, nu el) si daca masina e ok, platesti tu constatarea, daca nu e..plateste el. Daca nu vrea, pleaca si cauta alta masina. Daca te duci prin autovit, nu o verifica la service-ul din incinta.
- Bazeaza-te pe principiul că vânzătorul nu este de încredere până nu dovedeşte / argumentează tot ce spune ! Dacă descoperi o defecţiune la maşina la inspecţie şi vânzătorul nu a precizat de ea , pleaca.
- prima impresie conteaza, daca pare un vanzator dubios , care se vede de la o posta ca minte, pleaca.
Mai jos un copy-paste de pe alt forum, cu pasii ce ar trebui urmati:
începem cu exteriorul "mini-inspecţia" cu exteriorul :
- verificăm vopseaua , să nu existe vreun "val" , "adâncitură" , sau "vapori" , pentru că asta înseamnă maşină revopsită , deci a avut loc cu siguranţă un incident ;
- verificăm etanşitatea maşini prin verificarea chederelor de la parbriz , lunetă , portbagaj şi uşi , pentru a şti dacă a fost ceva schimbat şi nu a fost instalat corect la loc , adică piese care nu se potrivesc / nu sunt bine instalate ;
- orice maşină are o linie de design , de exemplu linia laterală : dacă linia portierei stângă faţă nu se potriveşte cu cea a celei din stânga spate , înseamnă că portiera a fost demontată , remontată prost / înlocuită prost ;
- căutăm micile loviri , zgârieturi , este bine să fie foarte mici , pentru că cele mai mari pot avea efecte tehnice ;
- să aibă maşina TOATE elementele de deisgn etc. .
* în interior :
- verificăm ca toate instrumentele să funcţioneze (faruri , becuri , AC , geamuri) încercăm fiecare buton dacă merge ;
- să nu existe nici cea mai mică ruptură în tapiţerie , pentru că nu ştim ce a trasnportat propietarul cu maşina ;
- să fie un miros ambiental plăcut , în nici un caz miros de benzină etc. .
* la compartimentul motor :
- totul să fie curat , să nu se observe vreo scurgere de ulei , combustibil , piesă , apă şi altele .
* un secret de unde putem deduce vechimea unei maşini sunt farurile , dacă acestea nu au fost schimbate : dacă acel argintie din far este tocit , înceţoşat negru maşina este veche , care dacă la caroserie arată ca nouă .
* la multe maşini pe geam este scrisă data fabricaţiei geamului , verificaţi ca toate geamurile să aibă aceeaşi dată .
* verificaţi gumele , să nu fie foarte tocite , şi porţiunea unde sunt tocite , să nu fie foarte laterală !
Ok , mini-inspecţia vizuală s-a cam terminat (presupunem că - cu un răspuns faborabil) . Cerem vânzătorului un mic test drive . Dacă acesta refuză , PLECĂM ŞI CĂUTĂM ALTĂ MAŞINĂ . Ok , vânzătorul acceptă un testdrive cu dânsul în dreapta . Aici este o parte importantă în achiziţionarea unei maşini SH .
La ce suntem atenţi în testdrive :
* accelerăm treptat , cât şi brusc , pentru a vedea dacă maşina răspunde cum trebuie , să nu fie vreo piesă obosită ;
* frânăm treptat , cât şi brusc , pentru a vedea dacă are frâne eficace cu consumabile corespunzătoare , şi schimbate la o anumită perioadă de timp ;
* pedalele nu trebuie să fie nici prea strânse , dar nici prea moi ;
* sistemul de direcţie trebuie să răspundă corespunzător , să meargă uşor , fără vreun zogmot etc. ;
* transmisia trebuie să meargă optim , să intre în trepte uşor ;
* ascultăm cu atenţie dacă nu cumva apare vreun zgomot , în timpul mersului , poat fi probleme mari ;
* turăm maşina până la o turaţie mai ridicată , şi observăm culoarea / densitatea fumului . Nu este bină dacă tine mult spre alb , dar nici spre negru , acestea putând fi defecţiuni majore ;
* încearcă să iei câteva gropi , pentru a testa sistemul de suspensie , dacă simţi că aproape atingi de pământ nu este bine , dar nici să te zdruncine tare ;
* probaţi frâna de motor , pentru a deduce dacă ambrajul este bun ;
* recomandat să testăm maşina atât pe asflat , dar şi pe drumurile cu piatră cubică , gropi aici se observă defecţiunile la telescoape , basculă etc. .
Ok , am terminat testul nostru (presupunem că cu rezultate favorabile) . Propunem vânzătorului o inspecţie tehnică într-un service ales de câtre noi (alegeţi un servis de treabă , unde cunoaştem oamenii şi capacitatea acestora de muncă) . Dacă vânzătorul refuză , PLECĂM ŞI CĂUTAM ALTĂ MAŞINĂ !
Ok , ajungem la servis , aici meşterii vor verifica maşina mult mai detaliat . Aici , presupunem că sunt rezultate bune (dacă se descopră probleme PLECĂM ŞI CĂUTAM ALTĂ MAŞINĂ ! ) .
Acum încep negocierile cu vânzătorul , bineînţeles el are un preţ bine stabilit . Niciodată nu daăm banii ceruţi , ci încercăm să negociem un preţ mai mic pe diverse motive (de genul o să mă coste aia , ailaltă etc.) . Nicodată nu spuneţi câţi bani aveţi în buzunar ! . Dacă nu vrea să lase din preţ , încercăm să aducem alte beneficii precum îţi dau dacă îmi dai şi gumele de iarnă etc.
Atenție la orice martor aprins în bord! De regula vanzatorul incearca sa minimalizeze importanta lui, dar de cele mai multe ori martorul aprins ascunde o defectiune fie costisitoare fie greu de depistat! Daca ar fi ceva usor/ieftin de reparat (schimbat) vanzatorul s-ar fi ocupat de defectiune inainte de a pune masina la vanzare. Gandeste-te de exemplu ca martorul de ABS poate sa insemne fie defectarea unui senzor (150 lei) - caz in care l-ar fi schimbat- fie a centralei (5-7000 lei).
Ca un sfat: fereste-te in banii tai de masinile aduse din afara; ia una cu unic proprietar si prima inmatriculare in Romania si rulata tot in Romania). Eu activez si pe alt forum unde este cea mai mare arie auto din Romania si am vazut destule preturi si comparatii la intretinere intre masini, cu scanari la deviz de plata etc. Ce pot sa iti spun e ca Mazda este una dintre cele mai scumpe marci la intretinere, de pilda Mazda 3 are o intretinere mai scumpa decat BMW serie 3, care este alta clasa (medie premium, nu compacta). La mazda 3 un amic a avut deviz de plata 11.500 ron pt bara fata, capota si 2 faruri si unde mai pui ca a si stat masina 3 saptamani in service pana au venit piesele din Austria. Prin comparatie, bara fata, grila centrala si 2 faruri, deviz de plata 4.000 ron la Leon, masina a stat in service 3 zile. Deci ia si asta in calcul.
Acum ca motorizari: 1.6 de pe mazda 3 este acelasi motor cu cel de 1.6 100 cai de pe Focus, doar ca din soft este urcat 5 cai. In rest este acelasi motor, mazda 3 este pe platforma de focus 2. Ca si consum, atat 1.6 de pe leon cat si 1.6 de pe mazda iti vor consuma intre 11 si 14% in Bucuresti, in functie de aglomeratie. In afara pe autostrada pe la 130 km/h consum camm de 8.5% cu A/C. Daca o tii insa pe la 110-115 km/h iti va consuma decent, pe la 7-7.5% cu A/C. Extraurban, non-autostrada, daca mergi linistit, in general 7%, poate 7.5% in functie de talpa. Motorina este clar mai economica, insa tine cont ca sunt si sanse mai mari sa iti pice ceva la un diesel SH decat la un benzinar aspirat. Si in Bucuresti depinde si pe ce distante mergi, pt ca de pilda iarna pe primii 3-4 km, un diesel iti va consuma cat un benzinar, se incalzeste mult mai greu.
Strict intre cele 2, eu as lua leon. Are un interior mai spartan, dar foarte ergonomic. Scaunele au o sustinere laterala mai buna ca la mazda 3 si plasticele sunt asamblate mai bine. Insa vezi ca leon-ul are botul masinii mai lung, la inceput este mai greu de apreciat distanta. Iti spun asta pt ca am auzit de persoane cu problema asta. Cam asta pe moment.