Asa cum spuneam cu cateva posturi in urma, am gasit intr-un final timp sa astern aici parerile adunate in urma unui test-drive de un weekend facut cu colegul de forum Prototype la mijlocul primaverii care tocmai ne-a parasit, alaturi de un Seat Leon FR "5F" 1.4 TSI 122 CP.
Am adunat impresiile mele atent intr-un notepad din telefonul mobil, exact la momentul testului, pentru a nu sari peste anumite aspecte care mi s-au parut atunci a fi importante, astfel ca desi vin la ceva timp de la drive-test, parerile raman cat mai obiective cu putiinta.
Voi simplifica aceste impresii cat de mult voi putea, si le voi sintetiza sub forma unor minusuri si plusuri pe care le-am atribuit acestui drive test, implicit acestui model testat. Voi incepe cu minusurile, pentru ca, la finalul articolului gustul ramas sa fie unul placut, avand in vedere ca masina nu m-a surprins, insa mi-a lasat o impresie frumoasa...
- INCHIDERE GEAM. O prima bulina neagra primita de masina se refera la zgomotul major produs de geam la inchiderea in rama superioara. atunci cand geamul este jos si inchiderea se face total, zgomotul se accentueaza. Aici insa astept si parerea celor care au primit deja masina, sunt curios daca este un zgomot general sau individual, insa suna cel putin ciudat, e ca si cum geamul s-a lovi intr-o suprafata de lemn aflata in rama superioara. In spate insa, totul este diferit si e liniste!
- PEDALA DE ACCELERATIE. Ar putea fi incadrata deopotriva si la minus si la plus, insa am trecut-o aici pentru ca aceasta a fost prima impresie care m-a lovit cand am vazut-o. din cate stiti majoritatea, s-a renuntat la pedala de acceleratie tip autobuz, cu punct de plecare din podea, si s-a revenit la pedala normala, cu punct fix superior, la fel ca ambreiajul si frana. Probabil inginerii au realizat studii si exista un motiv clar pentru care "s-au intors in timp" la vechea constructie. Ard de nerabdare sa aflu un raspuns oficial Seat in legatura cu asta!
Am spus ca ar putea fi un inconvenient deopotriva trecut si la "plusuri", si asta pentru ca impresia noii constructii m-a surprins pozitiv intr-un final, pentru ca totul este facut astfel incat in timpul utilizarii, pedala sa nu lase impresia ca este una cu punct de sustinere superior. Am condus in perioada 2004 - 2008 trei masini cu sistem similar de prindere al pedalei, si desi estetic sunt la fel, tehnic este diferenta mare, dovada faptului ca s-a avut grija ca acest pas retroactiv sa fie facut cat mai insesizabil cu putiinta. Tot respectul la acest capitol, la calcarea acceleratiei efectul este total diferit fata de o pedala similara, insa pe model vechi...
- DISPLAY + BUTOANE NAVI MICI. Desi vorbim de varianta maxima de dotare si de anul 2013, display-ul este redus la maxim posibil. O miscare pe care nu am inteles-o de acum cativa ani, cand celebrul RNS-510 a fost inlocuit de RNS-310, care desi era teoretic un model evolutiv, se "claustrofoba" ca si diametru si rezolutie!
Adica doar VW Touareg si Audi A8 au voie sa treaca la aproape 10 inch diametru la display-uri care nu isi mai gasesc locul in bord si devin rabatabile din lipsa de spatiu?!? Aici din nou, alt aspect la care simt nevoia unei explicatii oficiale Seat! Butoanele, si ele mai mici si inghesuite, insa aici parca se mai poate trece cu vederea.
- HUSA SCHIMBATOR. Cand am atins acest material, am avut impresia ca ploua si trebuie sa imi iau din cuier pelerina de ploaie, inainte sa plec. Un "feeling" foarte ciudat la atingere, un material gros care "croncane" ciudat cand il strangi intre degete. Cel de pe Leon 1P (pe care l-am schimbat cu altul de piele naturala autentica) era mai bine realizat, mai sociabil, mai prietenos. Sa fie oare unul din aceste aspecte care au scazut costurile de productie ?!?
- IMBINARI STALP "A". Comparativ cu modelul pe care il detin, imbinarea dintre stalpii A si plafon mi se pare usor facuta fara prea multa concentrare din partea designerului de interior. Materialele sunt diferite ca reactie la atingere, dar ceea mi se pare si mai grav, si ca estetica! Consider ca se putea face treaba mai buna aici, insa din nou probabil ca intentia de scadere a costurilor de productie imi va inchide gura si de aceasta data.
- SUSPENSIE. Aici din nou ma lovesc de un aspect care ar fi deopotriva trecut si la plus, insa motivul pentru care am stabilit ca-si are locul aici este lipsa suspensiei independente pe spate la aceasta motorizare. Atunci cand masina trece de exemplu peste un sant aflat transversal si usor oblic pe sensul de mers, puntea spate zdruncina toata partea inferioara a masinii. Este logic veti spune, avand in vedere ca este vorba de o suspensie semi-independenta, insa confortul dispare, si indiferent ce spune fabricantul, nu consider ca acest tip de suspensie ales pentru anumite motorizari ale lui 5F isi va face simtita prezenta doar impreuna cu un condus sportiv si la viteze superioare.
Se simte si la 10, si la 20 si la 30 km/h atunci cand sunt de trecut gropi sau denivelari serioase! Plusul este ca desi vine pe o masina normala sa spunem, fara pretentii sportive, este o suspensie inchegata, nu este deloc moale, si nu dezamageste in curbe, acolo unde masele isi fac jocul lateral si unde suspensia preia ferm si cu brio eforturile si intensitatile la care este supusa. Sa vedem pe parcursul utilizarii in Bucuresti, cum se va comporta. Aici ne vor ajuta din nou colegii care detin modelele noi
- STROPITORI. Personal nu agreez stilul de improscare "pic-cu-pic" si prefer stilul "spray". Din pacate am vazut ca la 5F, mai mult se picura apa pe parbriz, ceea ce inseamna ca suprafata este acoperita mai putin uniform...
1P avea optiunea de modificare si printr-un opritor cu supapa montat pe traseul de apa, lichidul sa nu revina de tot in vas dupa ce se efectueaza operatiunea de spalare, ci sa ramana pe furtun si sa creeze o udare cat mai rapida la urmatorul jet, de preferat INAINTE de trecerea stergatoarelor de parbriz.
Am observat la masini din clasa premium, ca atunci cand speli parbrizul si maneta este accesata lung, stergatoarele nu pornesc decat la o accesare ulterioara, si asta direct pe parbrizul deja ud! Un mod ingenios de a conserva si a prelungi viata parbrizului si calitatea vizibilitatii in timp!
- CONSUM. Am avut ocazia sa testez masina timp de doua zile, consumul in trafic aglomerat de zi (la fiecare semafor eram a 4-a sau a 5-a masina la rand), cu functia de intrerupere motor dezactivata. Adica motorul nu se oprea la stationarea masinii, iar consumul a urcat destul de usor la 11-12%. Am considerat-o un minus pentru ca vorbim de un motor mic, care nu a fost omorat pe autostrada si aruncat in ture, ci doar a stat in repaos. Probabil functia START/STOP de care spuneam mai sus mai economisea un litru-doi, insa si eu si colegul Prototype nu agreem acea zecime de secunda pierduta la calcarea ambreiajului inainte de plecare
Sa spunem ca nu suntem inca obisnuiti si senzatia este usor ciudata...
Plecand de la faptul ca in legatura cu orice lucru vei afla pareri pro si contra, si in general parerile contra prevaleaza, pentru ca un om nemultumit are tendinta sa critice mai mult decat are unul multumit interesul sa laude, sa trecem la aspectele pozitive pe care voi incerca sa le grupez laolalta...
Per total, uitandu-ma in gama din care face parte si uitandu-ma la pret, masina este OK! Probabil faptul ca posed deopotriva o masina inferioara (Leon 1P) dar si o masina superioara (Honda Accord) fata de acest Leon 5F, ma face sa creez in aceste randuri o comparatie cat mai obiectiva cu putiinta (sper si cred sa fie asa!)
Calitatea bordului si a display-ului navigatiei sunt clar dovezi de evolutie, si dincolo de dimensiuni, navi se vede clar, functia interactiva prietena cu degetul aratator face dupa parerea mea toti banii! Infotainment-ul din bord vine cu detalii interesante si ridica mult masina in clasa ei, pe partea de electronica interactiva comparativ cu modelele noi, iar 5F troneaza clar undeva acolo sus in clasa lui! Recomandarea de a schimba treapta este iarasi un aspect care trage consumul in jos si care odata urmat, creeaza o senzatie de usoara robotizare in conducere, ceea ce conserva si protejeaza motorul pe o perioada lunga de timp!
Am observat ca stergatoarele de parbriz, desi date pe normal, maresc rata de stergere asemenea unui temporizator, astfel ca nu mai este nevoie sa alegi treapta care ti se pare tie a fi cea mai potrivita comparativ cu numarul picaturilor de ploaie sau cantitatii de apa cazute pe parbriz. Un aspect foarte confortabil din punctul meu de vedere!
Ringtone-ul ales pentru piuitul centurii este de aceasta data la un nivel auditiv inferior, nu mai urla tare, in schimb este continuu pe doua tonalitati si muuult mai disperant ca ding-dong-ul de la 1P, seamana de data asta cu o alarma de pompieri in opinia mea
Pot spune ca m-am indragostit de manetele de semnal si cruise, din pacate insa, nu se pot adapta la 1P, asa ca dezamagirea este maxima referitor la aceasta modificare. Dincolo de asta, extrem de facile si accesibile, aproape imperceptibile la atingere, deci la capitolul asta, tot respectul pentru fabricant!
In final, ca si concluzie finala, daca ar fi sa aleg aceasta masina acum, as face-o fara echivoc, si asta inaintea modelelor de clasa similara, gen VW Golf, Toyota Corolla, Ford Focus sau chiar si Honda Civic.
Estetica exterioara este reusita, chiar daca geometric vorbind, "echerul" dicteaza de data asta, si nu "linia curba" cum era pana acum la 1P. Initial nici estetica aleasa de noul Ibiza, considerat predecesor al lui 5F, nu mi-a suras, insa pe parcurs m-am adaptat si a inceput sa fie digerata cu succes. Leon 5F a avut insa parte de un plus inca de la inceput, si sunt convins ca pe parcurs, o sa descopar la el si aspecte mult mai interesante!