09 Noi 2010, 10:28
Nicky, Ovi_King, sunt alaturi de voi in privinta argumentelor voastre. Adica:
- prima contradictie care mi-a sarit in ochi a fost ca textul vorbeste despre obligativitatea de a echipa masina intre 1 nov. - 31 martie cu pneuri de iarna, fara sa vorbeasca de obligativitatea de a folosi pneuri de vara in restul anului. Vorbim deci de 5 luni acoperite, teoretic, de reglementari corecte, si de 7 luni neacoperite, in care alegerea pneurilor este lasata exclusiv la latitudinea soferului. Urmarile - alegerile - vor fi usor de anticipat, in ceea ce priveste soferul de romania.
- a doua chestiune se refera la situatia temperaturilor si precipitatiilor pentru aceste 5 luni. Aseara am studiat putin niste grafice in legatura cu asta si am vazut ca in cel putin o treime din timp, temperaturile nu justificau utilizarea anvelopelor de iarna. In ce priveste precipitatiile, a fost seceta in mai mult de trei sferturi din timp, iar in rest, ponderea ploaie / ninsoare a fost cam la jumatate. Graficele pe care le-am urmarit se refera la jud. Cluj, intre anii 2004-2008. In plus, este mai mult decat evidenta o tendinta de crestere a mediilor de temperatura per ansamblu, simultana cu o scadere a precipitatiilor. Nu va mai incarc... Concluzia mea este ca guvernantii ne vor obliga ca in cel putin jumatate din perioada la care se refera legea, sa circulam cu pneuri neadaptate temperaturilor si precipitatiilor. Si este vorba de jumatatea in care viteza de deplasare este mult mai mare.
- a treia chestiune se refera la specificul circulatiei rutiere pe timp de iarna fata de vara. Care, mai ales in cazul caderilor masive de zapada, este ingreunata (cauzele nu le discut acum, le stiti cu totii) dar, statistic, este mult mai sigura in ce priveste numarul de accidente mortale decat circulatia de vara. Creste enorm numarul tamponarilor usoare, dar scade brusc numarul accidentelor grave. E o chestie care se petrece peste tot in lume, indiferent de infrastructura, si e clar de ce: viteza de deplasare si implicit viteza la impact.
- a patra chestie e puterea de cumparare a soferului din Ro. Probabil 50-60 % din cei care isi vor achizitiona pneuri de iarna acum, obligati, vor prefera sa plateasca cat mai putin pe ele. Tind sa cred ca, in parte datorita veniturilor, in parte datorita speculantilor, in parte datorita neconstientizarii riscurilor, acestia se vor indrepta spre second-hand option, si chiar si de acolo, isi vor cumpara cele mai ieftine pneuri gasite. Deci, cele mai proaste si mai periculoase. Concluzia este ca pe strazi se vor gasi brusc un numar imens de masini echipate necorespunzator, cu pneuri uzate pana la sau mai mult decat gradul pana la care mai ofera siguranta. Si care vor merge tare, pentru ca nu e zapada pe jos si pentru ca nu cunosc limitarile unui pneu de iarna utilizat in conditii de vara sau "capacitatile" unui pneu uzat la limita, in conditii de ploaie, de exemplu. Accidentele grave de circulatie au loc in mare masura datorita pierderii aderentei. Franarea nu a fost destul de buna, uneori accelerarea nu a fost suficienta sau virajul nu a fost destul de strans, toate astea, desigur, la viteze relativ mari. Aderenta este data de calitatea contactului intre pneu si suprafata de rulare si depinde atat de calitatea pneului, cat si de calitatea solului.
Si mai sunt si alte argumente... Poate mai vorbim, mai tarziu.
Power is nothing without control...