Aia e!
Daca zic ca era femeie si o știam de când am observat oglinda, parca vad ca o sa-mi sara careva in cap ca as fi misogin. Faza e ca doar de data asta am reusit sa fac poza, ca am văzut de mai multe ori si ghici ce? Erau tot femei.
Mi se pare de neconceput sa pleci de pe loc fără sa te uiți in oglinzi. E ca si cum mi-ai lega basmaua la ochi si nu as mai vedea.
Nu stiu daca stie careva care e regulamentuyl de circulatie din Mexic, insa mi se pare ca grecii sunt inspirati de pe acolo:
- nu stiu ce e aia oprit la stop; la "cedeaza"...nu mai zic.
- in sens giratorii... câteodată e loterie; ei au regula veche, anume ca cel din sens cedeaza, insa unii...vai de ei!
- au in regulament sa foloseasca avaria atunci cand se decid sa execute manevra de parcare, ca sa ii lasi spatiu. Insa au zis ei sa improvizeze si folosesc avaria la: opritul la magazin (cu blocarea circulatiei); vorbitul cu un amic de pe strada; parcatul ORIUNDE; semnalizatul pentru oprit pe dreapta/stanga(ca nici nu stii ce vrea sa faca) etc. Te doare capul pana inveti sa ierti si sa uiti toate astea.
- nu exista mai pe nici o mașină
reglarea înălțimii farurilor in functie de incarcatura masinii (exista ea, dar cine s-o foloseasca?). Sa vezi distractie cand ai in spate vreun SUV gen papuc, incarcat cu saci de... stiu eu ce. Te rupe, zici ca sta cu faza lunga. Normal ca soferul nu are habar, dar nici nu-l intereseaza.
- sens unic? Cateodata mai sunt exceptii... Te trezesti bot in bot cu cate unul care, culmea!!!, se uita tot el urat.
- vrei sa opresti la trecerea la nivel cu cale ferata semnalizata cu X si STOP si cumva opresti? Pai iti pui in cap toata coloana din spatele tau si iti arata semnul-injuratura, specific grecesc, cu cele 5 degete intinse...
- mergi pe autostrada pe prima banda si observi cum de pe un drum lateral iese o masina. In mod normal acea masina ar sta pe banda de acceleratie, s-ar asigura, ar semnaliza si tot tacamul. yeah right! vezi sa nu! Chiar daca are doar 30km/h el se baga DIRECT pe banda I. Ce sa-i faci lu asta care face asa ceva?Cum sa-i desenezi?
- asiguratul in oglinzi este optional de multe ori.
- semnalizatul... am inceput sa numar pe cei care semnalizeaza, atat sunt de rari.
- in orasele mari locurile de parcare (gratis) sunt lux. Asa ca ori te chinui si o inghesui pe undeva, ori platesti la garaj. La "inghesuiala", pe vreo straduta laterala, se parcheaza bara in bara la propriu. Nu o data am vazut cum un tip da sa parcheze lateral cu spatele. Da cu spatele pana loveste in masina din spate, apoi da in fata si loveste pe cea din fata si tot asa pana intra masina. Aici e ceva normal sa vezi masinile julite, zgariate, lovite pe bari, laterale, cu stopuri sparte.
- vezi la volan bosorogi de 80-1500 de ani. Nu am nimic cu ei, dar sa stea acasa sau... sa-si angajeze soferi. La astia le-au expirat si certificatele de botez. Ce sa mai zic de permise?
- esti in localitate. Daca esti pieton pe trecere fara semafor, sunt sanse sa te calce unu' pe sandale, ca nu prea se obosesc sa opreasca la treceri. Daca esti sofer te trezesti cu cate unu', daca nu chiar grup, care traverseaza drumul fara nici o sfiala ca tu ai 50km/h si te indrepti exact spre el. Ba chiar sa opresti tu. Doar nu ti-a luat ma-ta sosea...
- cu deschisu usii fara asigurare nu mai zic...
- daca cumva esti pe un drum cu 1 banda pe sensul de mers si pe contrasens sunt parcate masini, nu iti fa griji ca banda ta devine a celor care vin de pe contrasens. Doar nu vrei sa opreasca ei si sa iti cedeze trecerea, nu? Ce-i aia?
- imagineza-ti ca mergi linistit pe un drum national cu 2 benzi pe sens, un fel de autostrada, dar nu tocmai buna si fara separatie intre sensurile de mers. Pe banda I ai un camion si treci pe a II-a ca sa il devansezi. Surpriza!!! Unul de pe contrasens face o triplare tocmai pe banda ta. Ehh asta nu se intampla o data, de doua ori, ci cam zilnic. Tu doar trebuie sa te prinzi ca el a semnalizat inceperea manevrei de depasire pe contrasens (de obicei in acelasi timp cu inceperea manevrei), prin triplare, peste trecerea benzilor duble continue si neacordarii de prioritate, plus viteza necesara unei asa depasiri. Primele ori m-au trecut muuulte apele.
Si exemplele sunt muuuulte de tot, dar nu-mi amintesc. O parte nasoala e ca am aflat cum multi isi iau permisul prin spaga, in gen cum s-a intamplat la noi in Pitesti, parca. Adica face unu scoala, apoi ii propune profu sa nu se mai chinuie atata cu examenu, ci sa dea un 200-300E si ii vine gata permisu'. Cred ca iti dai seama ce sofer bun a iesit din scoala aia, nu?
Asta ca sa nu credem ca doar in tara noastra avem viteji. Sunt altii si mai si! Inca la noi se circula mai civilizat, cel putin de frica politiei.
Partea buna e ca pe drumurile din Grecia politia nu sta la panda chiar ca la noi. Adica aici am avut curaj sa apas pedala mai mult decat as fi facut vreodata in tara. Trebuie sa faci chiar tampenii ca sa te opreasca, ori sa fie un filtru cu radar, dar pe care le vezi din timp, ca nu se ascund in boscheti ca la noi si au masinile semnalizate. Dar daca te opreste si mai esti si strain, ai face bine ca TOTI ocupantii din masina sa aibe centurile de sigurante puse (daca masina are in dotare). Doar nu i-or amenda pe ai lor, cum zicea un politist grec mai demult.
O alta chestie buna e ca poti merge foooarte agale fara sa fi deranjat prea mult daca iti pui semn de incepator, un N mare rosu. Se iarta din greseli.
Ca peste tot, unde-i padure si uscaturi.
Dar are si partile ei bune si foarte bune tara asta.
Numai bine!