Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Nautilus
Subiect Autor
Mesaje: 138
Membru din: 08 Dec 2007, 19:36
Localitate: Bucuresti

Preincalzirea motorului 1.8T

07 Apr 2011, 11:18

După cum ştim, motoarele cu ardere internă funcţionează cel mai bine la temperatura lor de lucru decisă de fabricant, la care arderea, ungerea pieselor în mişcare, forţele de frecare între diverse componente, funcţionarea catalizatorului sunt cât mai aproape de parametrii optimi. Uzura motorului apare în principal în primele minute de funcţionare, când şi consumul de carburant şi noxele sunt mult peste valorile normale. (Din acest motiv, drumurile foarte scurte sunt o pacoste pentru motor şi alte subansamble.)

Toyota a conceput pentru Prius un sistem de preîncălzire a motorului, sub forma unui rezervor-termos în care o parte a lichidului de răcire este păstrat cald, pentru a fi reintrodus în blocul motor la pornire.

Evident, un astfel de sistem nu poate fi reprodus exact pentru motoarele noastre, deoarece ar necesita un nou circuit (pompă, conducte, borcanul-termos etc) combinat cu cel de răcire montat din fabrică.

Însă motorul 1.8T (blocul 06A xxx xxx cu pompă de apă internă) este prevăzut de fabricant cu o facilitate care ne ajută: rezervorul ("borcanul") de expansiune comunică direct cu blocul, nu cu radiatorul. Motivul îl reprezintă acţionarea pompei de apă de către cureaua de distribuţie - deoarece pompa se schimbă o dată cu kitul de distribuţie şi reumplerea cu lichid de răcire se face prin "borcan", este necesar ca imediat după pornirea motorului pompa să se aprovizioneze cu lichid din "borcan", altfel ar merge fără lichid şi s-ar gripa.

Astfel, "borcanul" este reumplut printr-o conductă care vine în partea superioară, iar conducta de jos (care se combină într-un Y cu conducta care aduce lichidul de răcire de la axul turbinei) aduce lichid de răcire în blocul motor, în dreptul pompei. Termostatul este montat altundeva, la îmbinarea conductei inferioare care merge la radiator.

Capacitatea borcanului este puţin peste 1 litru (umplut până la îmbinarea din mijloc, poate 1,5 litri dacă este umplut mai mult, lăsând şi spaţiu pentru expansiune). Dacă acest lichid ar fi menţinut la 90 de grade, pompa l-ar răspândi rapid în bloc, ajutând la o încălzire mult mai rapidă a motorului.

Încălzirea motorului 100% stock se face (în condiţii de iarnă) în 10-15 minute de condus după o pauză de o noapte şi 8-10 minute de condus dacă motorul a stat doar câteva ore de la ultima cursă.

Primul test: am înfăşurat borcanul cu un izolator foarte bun Eurobatex - cauciuc spumos. Proprietăţile termoizolante ale acestui material, conform datelor fabricantului, se apropie de ale aerogelului.

Rezultate:

Ora 18:05 - motorul se opreşte. Temperatura exterioară 4°C. Totul fierbinte.
Ora 21:47 - temperatura exterioară -1°C. Blocul motor: rece. Radiatorul şi conductele: reci ca gheaţa. Lichidul din borcan: aproape la fel de fierbinte.
Ora 00:06 - temperatura exterioară -1°C. Blocul motor, radiatorul, conductele: reci ca gheaţa. Lichidul din borcan călduţ.

După cum se vede, termoizolarea poate menţine o cantitate de lichid de răcire cald cel puţin 6 ore şi poate mai mult.

Am desprins borcanul din şuruburi şi l-am izolat cât am putut de bine cu Eurobatex, lipit pe suprafaţa din plastic, acoperindu-l în întregime, cu excepţia unei fante pentru a vedea nivelul lichidului, acoperită şi ea cu o fâşie mobilă din acelaşi material. Căldura se pierde în principal prin capac, materialul izolant după ceva timp de staţionare este aproape rece la exterior.

Imagine

Testul 1: Temperatura exterioară 6°C. Timp de încălzire: 2 minute până la atingerea primei linii de pe cadran (70°C?), puţin peste 3 minute până la 90°C.
Testul 2: Temperatura exterioară 0-3°C. Timp de staţionare: 5 ore. Timp de încălzire până la atingerea primei linii de pe cadran (70°C?) 4-4:30 minute, aproape 7 minute până la 90°C.
Testul 3: Temperatura exterioară 10-13°C. Timp de staţionare: o noapte. Timp de încălzire până la 90°C: 4 minute.
Testul 4: Temperatura exterioară 7°C. Timp de staţionare: 3 ore în service. Timp de încălzire până la 90°C: câteva zeci de secunde.

Sonda de temperatură se află exact în partea opusă a blocului (stânga) deci nu este influenţată.

Astfel putem câştiga mai multe minute din timpul de încălzire al motorului, cu o mică reducere a consumului de carburant şi a uzurii motorului.

Sistemul folosit de Prius permite încălzirea motorului în 1:30-2 minute, deoarece "termosul" este separat, mai bine izolat, are o capacitate dublă sau triplă, o pompă electrică separată şi pompează lichidul în chiulasă, nu în bloc.

O versiune a prezentului mesaj a mai fost postată şi pe seatcupra.net.

~Nautilus
 
Avatar utilizator
ionutblv
BLV SCENTS
Mesaje: 4324
Membru din: 02 Iun 2009, 11:54
Localitate: iasi

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

07 Apr 2011, 12:02

Interesant,dar ce ne sfatuiesti?
Sa'l acoperim si vara?
 
Nautilus
Subiect Autor
Mesaje: 138
Membru din: 08 Dec 2007, 19:36
Localitate: Bucuresti

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

07 Apr 2011, 13:15

E acoperit oricum, stratul de material izolant e lipit de el cu super-glue gel şi nu mai poate fi desfăcut decât prin rupere, aşa cum se cojeşte un măr :)

Va rămâne izolat tot timpul, iarnă-vară. Nu îl afectează, dimpotrivă - interiorul borcanului e expus la lichid de răcire la 90 de grade, ca şi în mers, exteriorul e protejat. De fapt, când motorul funcţionează nu e nicio diferenţă între un borcan izolat şi unul neizolat, motivul îmbrăcării este păstrarea căldurii când motorul e oprit.

Încălzirea pe timp de iarnă la un 1.8T care funcţionează cu bujiile stock, PFR6Q, durează şi mai mult decât în cazul meu, aproape 20 de minute, deci eşti avantajat prin încălzirea mai rapidă e motorului, mai puţine noxe, un consum de carburant la pornire mai mic, şi nu în ultimul rând un timp mai scurt până la încălzirea interiorului (climatronicul nu bagă aer până când temperatura lichidului de răcire nu e măcar la linia de ~70°C de pe cadran, indicatorul ventilatorului stă la 1-2 liniuţe).

Răcirea nu este afectată, motorul funcţionează în continuare la 90 de grade.

Există şi un fel de supapă pe partea laterală a borcanului, care ar trebui să rămână liberă.

Din câte spun ceva surse de pe net, la sistemele moderne de răcire presurizate lichidul circulă tot timpul prin borcan, intrând pe deasupra şi ieşind pe dedesubt, antrenat de pompă, deci lichidul cald din interior va fi răspândit rapid în bloc. Borcanul are rolul de a elimina aerul din circuit şi a permite lichidului să se dilate comprimând perna de aer care se formează deasupra sa, de aceea este numit "coolant recovery tank" şi nu "overflow tank" ca în trecut.

~Nautilus
 
Avatar utilizator
Bamse
Moderator
Mesaje: 6512
Membru din: 20 Mai 2008, 13:11
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

07 Apr 2011, 14:50

Multumim mult Nautilus....inca un post super folositor si detaliat din partea ta.
Ibiza, FR. Black, TDI, Chiptuned
Canalul Clubseat.eu pe Youtube
 
Nautilus
Subiect Autor
Mesaje: 138
Membru din: 08 Dec 2007, 19:36
Localitate: Bucuresti

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

07 Apr 2011, 15:33

În plus, deoarece la 1.8T uleiul este răcit de un "radiator cu apă" (o serpentină trecută prin lichidul de răcire, acolo unde se montează filtrul de ulei), preîncălzirea lichidului de răcire duce şi la preîncălzirea uleiului, astfel încât timpul care trece de la pornire şi până la momentul în care motorul poate fi turat se scurtează.

Costul total al proiectului:

- 1 tub de Eurobatex 42/13 mm - 11,99 RON;
- 1 borcănel de super-glue gel Den Braven - 18,00 RON.
- Foarfece, şurubelniţă cruce şi cutter, pe care le aveam deja.

Total: 29,99 RON.

~Nautilus
 
Nautilus
Subiect Autor
Mesaje: 138
Membru din: 08 Dec 2007, 19:36
Localitate: Bucuresti

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

20 Apr 2011, 10:55

Am izolat şi o parte din conducta care duce lichidul de răcire de la baza borcanului la blocul motor (conducta "Y"), de la ieşirea din borcan până la locul unde intră sub galeria de admisie, cu un tub Eurobatex cu diametru mai mic.

Pentru izolarea completă a conductei de cauciuc, până la baza blocului motor, e necesară demontarea accesoriilor de sub galerie (tubul jojei de ulei, suportul metalic etc).

Prin comparaţie, imediat după oprirea motorului, conducta superioară care aduce lichidul de răcire în borcan este fierbinte, iar izolaţia borcanului aproape rece la exterior, deci izolarea este foarte bună.

~Nautilus
 
Nautilus
Subiect Autor
Mesaje: 138
Membru din: 08 Dec 2007, 19:36
Localitate: Bucuresti

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

08 Mai 2011, 00:45

Configuraţia finală (e cam urât, dar eficient):

Imagine


~Nautilus

 
Nautilus
Subiect Autor
Mesaje: 138
Membru din: 08 Dec 2007, 19:36
Localitate: Bucuresti

Re: Preincalzirea motorului 1.8T

08 Mai 2011, 23:11

Testul 5: Temperatura exterioară 8°C. Timp de staţionare: 24 de ore.

Timp de încălzire până la 70°C: 5 minute.
Timp de încălzire până la 90°C: 6 minute.

Alte teste nu mai fac. E de ajuns :)

Borcanul este echipat şi cu o supapă de supra-presiune, aflată în centrul capacului - la presiunea setată de fabricant, se deschide şi permite ventilarea aburului din borcan prin "şanţul" aflat sub capac, în jurul filetului său, de acolo printr-un orificiu lateral şi printr-un fel de "trompă" aflată pe partea laterală a borcanului, înspre amortizor. Această "trompă" trebuie să rămână liberă.

Concluzii:

+ Permite reducerea timpului de încălzire a motorului de la aproape 20 de minute pentru un 1.8T stock şi 10-15 minute pentru unul modificat la 4-8 minute în funcţie de anotimp.

- Nu poate reduce timpul de încălzire chiar la 1:30-2 minute ca la un Prius, cel puţin nu după ce maşina a staţionat multă vreme.
- Nu poate menţine lichidul de răcire cald mai mult de 6-7 ore în condiţii de iarnă şi 8-10 ore în condiţiile climatice de acum.
- Izolarea componentelor o operaţiune extrem de dificilă şi migăloasă.

~Nautilus

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori