Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

06 Iun 2010, 14:22

Am ceva experienta in domeniu, cateva conversii, cateva carti citite. Asa ca, daca aveti intrebari despre cum functioneaza, la ce ajuta, daca se pot face conversii pe diverse motoare, as fi bucuros sa va raspund.

Daca mai sunt alti baieti care se pricep, as fi bucuros sa mi se alature.

Revin diseara cu cateva principii de functionare.

Astept intrebari.
Phaeton
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

06 Iun 2010, 18:23

Turbina este un mecanism simplu. Nu e nimic mai mult decat o pompa de aer care foloseste gazele de la esapament.
Din toata puterea motorului ( acum depinde de masina ) , o treime se duce la roti, o treime la sistemul de racire si o treime se duce pe teava de esapament. Sa ne gandim la un motor de 200 de cai putere ( aspirat natural ). Din acesti 200 de cai putere ... in jur de 60-70 se duc pe teava de esapament. Acum gandeste-te ca ai putea sa intorci acei 60-70 de cai putere in motor. N-ar fi ceva bun? Practic ... asta e o turbina.

Pentru o turbina sunt si nu sunt necesare multe adaptari. Acum ... practic ... cam orice motor poate duce cu putine modificari ( doar cele necesare ) o presiune de 0.4 - 0.5 bari. Din proprie experienta un motor de BMW duce 0.7 bari cu internele stock lejer.

Acum, cand pui o turbina trebuie sa te gandesti la cativa factori:
-uzura
-puterea la care vrei sa ajungi ( intodeauna e bine sa iti stabilesti puterea la care vrei sa ajungi si sa faci o lista cu elementele necesare inca de la bun inceput )
-transmisia ( cat poate pune pe sol din putere )
-eventual consum

Inca un factor important e electronica. Cu cat e mai complexa , cu atat va fi mai greoaie montarea unei turbine. Nu am spus imposibila ... doar greoaie.

Inca un lucru care doresc sa il adaug este ca : turbina produce in primul si primul rand cuplu. Dupa aceea cai putere.


Am sa revin mai tarziu cu alte idei.

Phaeton
 
Avatar utilizator
Cosmin
Admin
Mesaje: 7202
Membru din: 14 Feb 2008, 17:11
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

06 Iun 2010, 19:37

Interesanta discutie..
Factorii de care mentionezi in postul anterior sunt valabili in conditiile in care se incearca montajul unei turbine ulterior iesirii masinii din fabrica..Sau cel putin eu asa am inteles..
Astept continuarea.. :hi
Imagine

MKM Autotechnik - Service auto multibrand Click pt. Detalii si imagini

DIY Info Leon 1P / Altea 5P Click pt. Detalii si imagini
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

06 Iun 2010, 20:05

ghita_celofan scrie:
Interesanta discutie..
Factorii de care mentionezi in postul anterior sunt valabili in conditiile in care se incearca montajul unei turbine ulterior iesirii masinii din fabrica..Sau cel putin eu asa am inteles..
Astept continuarea.. :hi



Evident.

Inca o idee. Pentru o turbina ... e foarte important raportul de compresie. Cu cat e raportul de compresie mai mare, cu atat motorul nu e apt pentru turbo. Cu cat e mai mic cu atat e mai bun.

Vreau sa vorbesc acum putin despre lag. Multa lume nu stie de la ce vine si de unde vine.
Acum in principal lag-ul vine din 2 locuri.
1. Intercooler - cu cat e mai mare intercoolerul cu atat mai mult timp ii ia apei sa treaca prin el deci ... lag. De aceea un intercooler mare e inutil la o turbina mica.
2. Turbina in sine - cu cat e mai mare cu atat ii ia mai mult timp sa intre in ritm. O turbina mare isi va atinge punctul de functionare high doar in ultimul sfert al turometrului.

Deci lag-ul vine odata cu puterea mare. Daca vrei demaraj bun si lag mic solutia va fi intercooler mic si turbina mica. Daca vrei ca masina sa rupa la ture mari vei avea intercooler si turbina mari.

MENTIUNE : Eu nu copii chestiile astea de pe net. Le scriu din experienta si din carti de specialitate citite de-a lungul timpului.

Phaeton
 
Avatar utilizator
florentz12
Mesaje: 693
Membru din: 08 Mar 2010, 15:59
Localitate: cluj
Contact:

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

06 Iun 2010, 20:20

Foarte interesant..bravo tie ca ia deschis un asa topic si sigur ii va ajuta pe mai multi de pe forum..poate si pe mine intr-un viitor pentru montarea unei turbine.. :cheers:
Drive safe
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

06 Iun 2010, 20:31

In principal sunt 2 tipuri de intercoolere.
Aer/Aer.
Aer/Apa.

In principal cel Aer/Aer ar fi cel mai simplu dar este ineficient cand sunt 40 grade afara sau la viteze foarte mici. Un alt tip de intercooler ... mult mai complex este cel Aer/Apa. Aici pot sa tin o intreaca discutie pe seama lui dar idee de baza e ca foloseste apa rece pentru a raci aerul. Simplu nu ? In realitate nu e asa :lol:. Trecand peste asta, intercoolerul Aer/Apa e mai eficient din cauza faptului ca poti pune si gheata in el, si bineinteles temperatura se va mentine rece si la mers mai incet, si la rally-uri urbane :lol:. Asta bineinteles daca schimbi gheata la o anumita perioada de vreme.

Mai sus am spus cat de repede trece apa prin intercooler. Vroiam sa spun aer. Imi cer scuze.


Phaeton
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

07 Iun 2010, 18:09

Nu pot purta o discutie singur, un monolog. Asa ca va rog sa facem din acest topic un mic dictionar al incepatorului in Turbocharging.

Astept macar intrebari.

Salut
Phaeton

 
Avatar utilizator
Cosmin
Admin
Mesaje: 7202
Membru din: 14 Feb 2008, 17:11
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

07 Iun 2010, 18:40

Cum functioneaza o turbina cred ca toata lumea stie..
Insa presupun ca multi sunt curiosi ce implica montarea unei turbine pe un motor aspirat. Ma refer la piese, cablaje, electronica etc.. Poti considera asta o intrebare..asa, de start-up..
Imagine

MKM Autotechnik - Service auto multibrand Click pt. Detalii si imagini

DIY Info Leon 1P / Altea 5P Click pt. Detalii si imagini
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 15:21

Sa vedem. De regula kit-urile aftermarket contin cam tot. Dar, poti sa iti construiesti kit-ul singur daca ai cat de cta putina experienta, sau pe cineva langa tine sa te indrume.

Kit-ul turbo contine:
-turbina
-radiator ulei
-volanta
-injectoare
-bujii
-esapament
-waste-gate extern ( in unele cazuri )
-intercooler
-admisie

Daca puterea este mult peste ce e din fabrica trebuie si ambreaj sport.

Cam asta e ce trebuie schimbat. Nu toate de mai sus sunt obligatorii, dar pentru o turbina medie devin obligatorii.



Sistemele bi-turbo.
Nu chiar tot timpul doua turbine sunt mai eficiente decat una. Cum n-ai sa pui niciodata doua turbine pe un motor de 1.4 ( bineinteles exceptand rachetele urbane ) asa nu ai sa pui niciodata o turbina pe un V8 de 6 litri. Bine inteles, se poate . Dar daca pui un singur turbo pe V8, o sa iti intre turbina in ultimele 1500 RPM. Si nu cred ca e ok.

Asa ca, de regula la un propulsor aftermarket, daca se trece de 5 litri, in general se opteaza pentru bi-turbo. Bine inteles un sistem cu 2 turbine e mult mai complicat de cat unul singur. Trebuie 2 waste-gate-uri, cate unul independent pentru fiecare turbina. Am mai auzit sa se foloseasca turbinele in acelasi timp, adica sa intre la aceleasi turatii , dar mi se pare o idiotenie. Daca iei 2 turbine mici sa intre la aceeasi turatie , nu ar fi bine sa iei una mai mare care sa intre tot acolo? De regula sistemele bi-turbo sunt concepute ca o turbina sa intre intre 2000 si 5000 RPM si una sa intre intre 4500 si 8000. Deci ai 500 RPM cu boost maxim :).
Acum in functie de bugetul care il ai, poti opta pentru configuratia ideala pentru ceea ce vrei tu.


Phaeton
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 9838
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bruxelles/Bucuresti

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 15:51

Interesant topic.
Daca esti dragut si amabil sa-mi spui ce se poate face la un motor 1.9 TDI cod AXR 101 CP stock, turbina KKK, cutie EUH si cip stage 1 la aprox 125-130 CP:
1- ce fel de turbina se poate pune: cea de 130 (ASZ) sau 150 (ARL)?
2- ce soft?
3- ce ambreiaj?
4- ce alte componente trebuiesc schimbate la transmisie, evacuare, distributie, tren de rulare, frane...etc?
5- care este rezultatul final: performante?

Multumesc
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 17:21

Roger scrie:
Interesant topic.
Daca esti dragut si amabil sa-mi spui ce se poate face la un motor 1.9 TDI cod AXR 101 CP stock, turbina KKK, cutie EUH si cip stage 1 la aprox 125-130 CP:
1- ce fel de turbina se poate pune: cea de 130 (ASZ) sau 150 (ARL)?
2- ce soft?
3- ce ambreiaj?
4- ce alte componente trebuiesc schimbate la transmisie, evacuare, distributie, tren de rulare, frane...etc?
5- care este rezultatul final: performante?

Multumesc



Am s aincerc sa le iau pe rand.
1. Turbina poti pune orice atat timp cat este facuta pentru diesel. Din cauza faptului ca, dupa cum bine stim cu totii diesel-urile lucreaza la temperaturi diferite fata de benzina trebuie si turbine diferite. Eu personal recomand turbina de pe 2.0 TDI-ul de 170 de cai. :)
2. Softul trebuie sa ti-l creeze in functie de modificarile facute. Dupa cum spunea cineva de pe forum ( sa ma scuze dar nu ii retin nick-ul ), du-te unde iti vine mai aproape :) ( adica la tunerul cel mai renumit, despre care se stie ca face treaba buna, care are sediul in tara ) ---> recomand APR sau RBN.
3. Incearca tot ambreajul de pe 2.0 TDI 170 hp. Ar trebui sa fie compatibil 100% iar eu personal cred ca e facut sa tina lejer 200 de cai.
4. Dupa cum spuneam mai sus, modificarile trebuie facute in functie de puterea pe care vrei sa o obtii. Un motor cu stock 101 hp ar trebuie sa te duca fara probleme pana la 140 hp fara sa fie nici un fel de stricaciuni. Dupa aceea vor trebui inlocuite cu altele mai rezistente. Spune-mi doar la ce putere vrei sa ajungi. Cu cutia nu ai sa ai probleme pana undeva la la 180 de cai. Cu un ambreaj bun ai sa ai norocul sa patineze doar pe a 1-a. :) Evacuarea va trebui modificata, desigur. In principal sunt firme specializate, chiar si la noi in RO care fac evacuari custom. Franele vor trebui modificate si ele, dar doar pe fata. Spatele ... se poate si el dar mi se pare inutil daca nu cumva vrei sa treci de 200 hp.
5. Rezultatul final depinde de ce vrei tu sa obtii. Cu turbina de 2.0 TDI si un soft bun ... poti scoate undeva la 165-170 de cai lejer.


Astept cu interes raspunsul la intrebarea " La ce putere vrei sa ajungi? " pentru a te putea ajuta cu informatii cat mai precise.
Phaeton
 
Avatar utilizator
florentz12
Mesaje: 693
Membru din: 08 Mar 2010, 15:59
Localitate: cluj
Contact:

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 18:23

Salut, intreb si eu...sper sa nu te plictisesc..am mai vb pe un alt topic despre turbina ..
intreb pentru un motor de 1.4 75 cp, benzina, daca se poate monta o turbina,la cati cai poti sa ajungi(in conditiile in care sa nu iti termini motorul repede), ce modificari trebuiesc facute, la ce costuri(aprox) ajungi?

Merci.
Drive safe
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 19:12

florentz12 scrie:
Salut, intreb si eu...sper sa nu te plictisesc..am mai vb pe un alt topic despre turbina ..
intreb pentru un motor de 1.4 75 cp, benzina, daca se poate monta o turbina,la cati cai poti sa ajungi(in conditiile in care sa nu iti termini motorul repede), ce modificari trebuiesc facute, la ce costuri(aprox) ajungi?

Merci.



Cum spunea si colegul Cornel, dac avrei ceva ieftin, poti investi undeva la 500-700 euro. Dar e doar o turbina de uzura. Adica pe limbaj mai normal ... e doar acolo sa iti dea un mic boost. Sa te duca undeva la 110 cai la motor. E o putere buna dar gandeste-te la frane, suspensii, ambreiaj, cauciucuri putin mai late ca sa nu iti patineze excesiv ( trebuie undeva la 205/45/R16 ) si alte cateva prostii care trebuiesc modificate.

Daca totusi te hotarasti pentru un turbo :
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 4083_2.htm
Cred ca e ok pentru motorul tau :).

Pentru @Roger: http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... VW_19.html
E pentru BEW. Dar cred ca e compatibil.

Phaeton
 
Avatar utilizator
florentz12
Mesaje: 693
Membru din: 08 Mar 2010, 15:59
Localitate: cluj
Contact:

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 20:12

Multumesc pentru raspunsul promt si promit cand va fi cazul de achizitionare/modificare am sa iti cer sfatul..
Drive safe
 
Avatar utilizator
Phaeton
Subiect Autor
Mesaje: 355
Membru din: 23 Ian 2010, 20:51
Localitate: Vaslui

Re: Supraalimentare -- Turbina ( intrebari si raspunsuri )

08 Iun 2010, 20:39

Cu cea mai mare placere.
Phaeton

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori