08 Ian 2010, 13:18
Trebui sa plec pentru cateva ore.
Va las o a doua introducere, necesara, cred eu, pentru dezvoltarea ulterioara a topicului. Adica, unele
Consideratii generale asupra manevrabilitatii autoturismului
Modificările la nivelul sistemelor de direcție, de suspensie, de frânare, modificările șasiului și ale performanțelor motorului, toate acestea vor îmbunătăți caracteristicile generale ale autoturismului. Dar aceste modificări pot, în aceeași măsură, să afecteze dramatic siguranța deplasării, dacă nu sunt efectuate corect. În general, modificările la nivelul sistemelor de direcție, de suspensie, de frânare și modificările șasiului sunt dorite pentru a îmbunătăți manevrabilitatea autoturismului. Dar ce înseamnă, de fapt, această manevrabilitate?
Pentru unii, manevrabilitatea este un sentiment. Sentimentul de siguranță dat de un autoturism cu valențe sportive, utilizat de un șofer cu valențe sportive. Pentru alții, manevrabilitatea înseamnă ”răspunsul” autoturismului la comenzile date.
În realitate, manevrabilitatea înseamnă mai mult decât un simplu sentiment sau rapiditatea răspunsului la comenzi. Manevrabilitatea este compusul dintre o aderență ridicată utilizată pentru accelerare, frânare și bracaj, un ”răspuns” mai rapid la comenzile șoferului, un echilibru dinamic crescut în situații ”la limită”. Deci manevrabilitatea este mai mult decât suma alăturării acestor calități.
Un autoturism cu manevrabilitate ridicată are trei caracteristici principale: în primul rând, va folosi maximumul de aderență oferit de pneuri, în orice situație dată. În al doilea rând, va avea un echilibru corect, în ceea ce privește distribuția maselor pe punțile față și spate. În al treilea rând, va oferi un răspuns aproape instantaneu la comenzile șoferului în ceea ce privește accelerarea, frânarea și bracajul.
Aderența maximă implică pneuri performante, dar acestea își pot demonstra calitățile doar dacă au un contact perfect cu suprafața drumului. Iar ceea ce crează acest contact este o combinație dintre: rigiditatea flancului anvelopei, geometria suspensiei, abilitatea arcurilor și amortizoarelor de a menține pneurile în contact permanent cu drumul indiferent de gropi și denivelări, gradul de rezistență la ruliu al caroseriei asigurat de barele anti-ruliu și de arcuri, și de rigiditatea bucșilor folosite. După cum vedeți, o bună aderență necesită mult mai mult decât jante mai mari sau alte anvelope.
Manevrabilitatea superioară implică un echilibru corect al aderenței între punți. Cea mai mare infuență în privința acestui echilibru o are rezistența la ruliu a punții față comparativ cu rezistența la ruliu a punții spate. Echilibrul setărilor arcurilor și a barelor anti-ruliu sunt de cea mai mare importanță în acest caz. Pentru că, dacă se mărește rezistența la ruliu (prin utilizarea unor arcuri mai tari și a unei bare anti-ruliu cu joc mic) pe puntea față, un autoturism cu un comportament inițial neutru poate deveni subvirator. Dacă aceleași modificări se fac pentru puntea spate, același autoturism poate deveni supravirator. De aceea se recomandă folosirea unui set complet de arcuri și bare anti-ruliu ale unui producător și nu folosirea pieselor separate; misiunea unui astfel de set este de a controla ruliul caroseriei și de a asigura echilibrul optim între ruliul punții față și ruliul punții spate astfel încât comportamentul autoturismului să devină sau să rămână neutru.
A treia caracteristică a manevrabilității este ”răspunsul” autoturismului la comenzile șoferului. Deși creșterea durității arcurilor, a barelor anti-ruliu, a bucșilor și folosirea pneurilor cu flanc redus îmbunătățesc foarte mult manevrabilitatea, de cea mai mare importanță în acest caz sunt amortizoarele corect alese. Amortizoarele mai dure îmbunătățesc manevrabilitatea, dar până la un punct. Amortizoarele prea dure vor face roțile să piardă aderența la trecerea peste denivelări, afectând astfel aderența și implicit manevrabilitatea autoturismului.
În concluzie, gradul de corectitudine în privința modificărilor suspensiei este dat de: folosirea componentelor compatibile cu tipul și modelul autoturismului, caracteristicile drumurilor pe care va rula autoturismul modificat, gradul de performanță căutat prin modificările dorite (implicit tipul de utilizare al autoturismului) și chiar stilul de condus al șoferului. Modificările prost alese vor afecta inevitabil echilibrul și aderența în viraje, manevrabilitatea în ansamblu, în aceeași măsură în care vor afecta confortul în deplasare.
Power is nothing without control...