25 Feb 2010, 18:59
Acum am ajuns si eu acasa, si am vazut ce se discuta pe aici.
Opinia lui Nicky este foarte corecta, la fel si abordarea lui ghita. Foarte bine pusa problema.
Totusi, in opinia mea, chestiunea trebuie nuantata putin.
Adica, tuningul trebuie sa porneasca de fapt de la intrebarea: "Pentru ce voi folosi masina, dupa?"
Nicky zicea foarte bine in postul lui, orice modificare in scopul maririi manevrabilitatii si stabilitatii atrage o pierdere in alta privinta, fie la nivelul confortului, fie la nivelul uzurii sau la alt nivel.
In principiu, daca ne gandim la o masina de serie, ea urmareste mai multe scopuri simultan. Adica (teoretic) este si rapida, si comoda, si spatioasa, si usoara, si mai ales, manevrabile in orice conditii de drum - sau cat mai multe conditii diferite, cel putin. Cu fiecare pas (stage) de tuning, masina castiga in performanta, dar intr-un singur sens. Daca va deveni mai stabila prin montajul de suspensii intarite si coborarea centrului de greutate, aceasta stabilitate superioara se va observa doar pe drumuri de asfalt foarte bune. Dar nu va mai avea nici macar performantele initiale, de fabrica, pe un drum mai prost sau mai denivelat. Deci castiga, dar si pierde stabilitate si manevrabilitate, in functie de conditiile exacte de deplasare.
Si cam acelasi lucru se petrece cu fiecare sistem upgradat.
Primeaza, deci, ideea initiala de tuning si un plan bun de upgrade capabil sa ofere exact satisfacerea doleantelor proprietarului.
O opinie in aceasta privinta este cuprinsa in cele ce urmeaza:
”Strategia” modificărilor
Alegerea unei strategii - și conceperea unui plan general – în privința modificărilor dorite sunt recomandate. Este bine ca modificările dorite să fie bine cunoscute în totalitatea lor încă dinainte de a opera prima modificare. Existența unui plan, a unei strategii, va face mai ușor de sesizat și controlat pe parcurs scopul final căutat prin acele modificări, și va face mai ușor de evitat orice eroare posibilă.
Două decizii trebuie luate odată cu hotărârea de a modifica un autoturism: în primul rând, care va fi utilizarea ulterioară?
Pentru străzi obișnuite și pentru autostradă?
Atât pentru stradă, cât și pentru competiții?
Doar pentru competiție?
În al doilea rând, ce compromisuri sunt acceptate pentru atingerea gradului de manevrabilitate dorit? Pentru că acestea vor fi diferite pentru oricare dintre categoriile enumerate mai sus.
Dacă ați ales ca utilizare primară străzile și autostrada, trebuie să luați în considerare următorii factori și importanța lor specifică:
- tipul de utilizare zilnică (în general)
- frecvența utilizării autoturismului pe drumuri puternic virajate
- importanța confortului în deplasare
- distanța (dorită, dar și practică) între caroserie și sol
- disponibilitatea produselor de tuning pentru tipul autoturismului
- estetica exteriorului și interiorului
- îndemânarea la volan
- bugetul disponibil
În cazul unei combinații între utilizarea zilnică și competiție, trebuie să luați în considerare următorii factori:
- tipul competiției (raliu, accelerare, curse pe asfalt, drifting)
- categoria pentru care modificați autoturismul
- regulile de concurs
- bugetul disponibil
- dificultatea modificărilor necesare
- disponibilitatea produselor pentru tipul autoturismului
- înălțimea de la sol
- confortul în deplasare
Modificările unui autoturism destinat doar pentru competiție sunt cele mai simplu de făcut, pentru că se concentrează într-o singură direcție: să facă autoturismul cât mai rapid posibil. Confortul în deplasare nu va mai avea importanță. Totuși, importanța bugetului crește, pentru că un buget mai ridicat va asigura calitatea componentelor folosite pentru modificări. Pe lângă buget, mai trebuie avute în vedere următoarele:
- tipul competiției
- compatibilitatea autoturismului cu tipul de competiție
- clasa de concurs
- disponibilitatea produselor
- cunoștințele mecanice ale pilotului
- îndemânarea și experiența pilotului.
Scopul și doleanțele, relaționate direct cu bugetul disponibil, vor determina majoritatea opțiunilor. În rest, nu poate fi vorba decât despre combinarea și setarea pieselor disponibile pentru a atinge maximum de performanță.
Power is nothing without control...