01 Mar 2010, 19:57
Uite cum ma gandesc eu:
Inteleg ca tu, Cosmin, ai dori sa intelegi ce se poate face cu o masina pentru ca aceasta sa devina mai buna.
Dar revenim la intrebarea: La ce, mai buna? Ce iti doresti exact de la masina respectiva? Sa fie mai rapida? Mai "manevrabila"? Mai comoda? Sa consume mai putin? Sa-ti "ia ochii"? Fiecare dintre raspunsuri te va pune pe o directie de urmat in privinta tuning-ului.
Daca ramai la exprimarea "mai buna" fata de cum a iesit din fabrica, inteleg ca ti-ai dori sa o imbunatatesti in cam toate cele enumerate mai sus. Cate putin din toate, acolo unde fabricantul a dat gres. Nu sunt in masura sa ma exprim in legatura cu estetica. Tine de gusturile fiecaruia. Dar in privinta manevrabilitatii, a puterii si a sigurantei oferite in deplasare, indraznesc sa spun cate ceva.
In primul rand, sa luam manevrabilitatea. Ideal pentru fiecare masina este sa fie neutra. Foarte putine sunt. Datorita soferilor moderni, majoritatea sunt subviratoare, pentru ca sunt mai sigure, asa. S-ar putea ca unui sofer sa-i displaca asta, si sa incerce sa transforme comportamentul subvirator, intr-unul supravirator. Se poate, chiar foarte simplu. Si, cu ajutorul unui mecanic nu neaparat foarte priceput, intr-o dupa-amiaza isi adauga o bara de torsiune pe spate, niste telescoape mai tari, mai umbla la unghiurile rotilor, si reuseste.
Ce s-ar putea sa nu stie acest sofer este ca, desi un comportament supravirator este de dorit in succesiunile de viraje rapide si foarte rapide, nu este deloc sigur in linie dreapta, masina devenind extrem de instabila la viteze medii si mari. Adica exact acolo unde o mica eroare te poate costa foarte mult.
De fapt, ceea ce doream sa spun este ca un "comportament" supravirator poate fi indus unui autoturism de catre sofer, printr-un anume mod de a manevra comenzile masinii. La fel de simplu ca si modificarile in cinematica rotii (si celelalte). Pur si simplu, printr-o inlantuire / suprapunere corecta a decelerarii sau franarii si a bracajului, relationate corect cu viteza si aderenta, orice masina va intra in supraviraj.
Si masina va ramane sa se comporte excelent si pe liniile drepte, de mare viteza.
La fel, in cazul puterii si motricitatii - care, dupa parerea mea, nu se pot disocia. (Puterea la motor/roata, este inutila, daca roata nu pune puterea pe pamant.)
Reversul situatiei descrise mai sus este ca un sofer mai slab va da vina pe masina, daca va observa un comportament nedorit, neasteptat al acestei intr-o anume situatie. De exemplu, discutam candva cu un amic, despre o situatie in care a fost implicat: o supravirare intr-un viraj larg, pe ploaie. El a dat vina pe masina, cred ca era un Opel Astra destul de nou, daca-mi aduc bine aminte. Dupa ce l-am chestionat, provocandu-l sa-si aduca aminte exact de succesiunea comenzilor efectuate de el pentru abordarea acelui viraj, am aflat ca a intrat destul de tare, iar pe la primul sfert a franat usor. Suficient totusi pentru a provoca un transfer de mase spre fata, care l-a pus in postura de supravirare. Dupa ce i-am explicat, in cateva vorbe, unde a gresit, s-a convins si el ca nu a fost vina masinii, ci vina piciorului lui drept.
Poate ca un altul intr-o asemenea situatie, a renuntat la masina si si-a cumparat alta, pe care alti soferi o lauda ca fiind neutra sau chiar cu comportament supravirator (cum este gresit considerat BMW-ul), intr-un asemenea caz. Poate ca a apelat la un mecanic si si-a facut masina si mai subviratoare decat cum era deja. Cred ca sunt cazuri din acestea... trageti voi concluziile.
In alta ordine de idei, o alta intamplare de care imi aduc aminte s-a petrecut la Brasov, la un concurs de amatori pe care l-a supervizat Titi Aur. Trebuia sa ma intalnesc cu el, pentru a discuta despre carte, astfel ca ma aflam si eu acolo. Din Cluj venisera niste baieti, de la un club local, pentru a participa. Intre ei, un tip cu care m-am imprietenit acolo, Raducu, cu un Logan. Participase si inainte la alte concursuri prin tara. Mi-a spus ca ii este teama de cei cu masini mult mai puternice care se inscrisesera la concurs si ca este convins ca nu va face fata cu Loganul lui nemodificat. Iar eu mi-am adus aminte - si i-am povestit si lui - ca la cursul de pilotaj facut la Titi, prima mea mare mirare a fost ca pe circuitul de macadam timpii scosi de mine pe Logan erau foarte aproape de timpii facuti cu Evo-ul 8, desigur, integrala. Si nu numai eu am fost in situatia asta, ci si ceilalti elevi. Explicatia consta tocmai in nestiinta noastra din prima zi de curs, zi in care ne-am familiarizat cu masinile (dupa, nu s-a mai intamplat la fel). Ce incercam sa-i explic lui Radu era ca, la nivel de amatori, o masina mai puternica nu-l va avantaja neaparat pe participant, dat fiind ca este foarte probabil sa nu-si cunoasca cum trebuie masina - cel putin in conditii de concurs. Si asta ar fi in dezavantajul propriu. Ne-am plimbat putin impreuna pe traseu, i-am mai spus vreo doua vorbe despre strategia de abordare a unui circuit, despre sacrificarea de viraje, despre crearea posturii de supravirare la o masina cu tractiune fata si despre avantajele acestei tractiuni si apoi a urmat concursul. Nu vreau sa zic ca datorita putinelor mele sfaturi (oricum, Raducu era atat de timorat incat nici nu cred ca ma auzea), dar la clasa lui a luat locul I, iar la general locul II. Printre BMW-uri, VW-uri si chiar si cateva WRX-uri integrale, evident mult mai puternice. Daca nu ma insel, locul I la general l-a luat un tip cu un SEAT (care avea in mod evident cunostinte de pilotaj, dupa parerea mea).
In opinia mea, Raducu isi cunoaste foarte bine masina, cu puncte bune si puncte slabe, si se adapteaza, ca sofer, dupa caracteristicile ei. Ceilalti - in mare masura - nu au facut acest lucru. Si sunt convins ca multi au plecat acasa si s-au apucat din nou de modificari, pentru ca masina a fost de vina...
Deci, chestia e relativa. Adica, eu zic ca, daca esti capabil, ca sofer, sa "simti" exact care sunt defectele masinii, esti capabil si tebuie sa faci modificarile dorite. Oamenii de la reprezentanta Seat de la noi mi-au cerut odata sa fac o tura cu noul Exeo, care tocmai aparuse, si sa le spun parerea mea. Am facut o tura dus-intors pana la Turda, si masina mi-a placut. Echilibrata, comoda, spatioasa, ma rog, limuzina. Am avut totusi cateva comentarii de facut. Ce m-a deranjat cel mai tare a fost raspunsul intarziat al pneurilor la bracaj, raspuns care genera o tendinta de subvirare in plus, fata de cea "normala", care ar fi putut genera un sentiment de nesiguranta unui sofer poate mai putin avizat. Masina era echipata cu ceva pneuri "energy savings", prea lente pentru potentialul masinii. Apoi, o evidenta discrepanta intre raspunsul acceleratiei si cel al franei, la apasare. Adica, acceleratia raspundea tarziu, pe cand frana actiona prea brusc si prea dur. Foarte greu de dozat, deci. Dar, nimic foarte greu de reparat. O setare de calculator si un set de pneuri mai "Fast response" (eventual un set de jante cu 1 inch mai mare in diametru). Masina ar fi devenit imediat, din foarte buna, excelenta. Mici chestii care fac o mare diferenta. Dar poate ca unul dintre cei care au facut un test-drive cu aceasta masina au renuntat de la a o achizitiona, din motiv ca nu intelegeau cat de simpla este rezolvarea acestor mici probleme si au renuntat astfel la o afacere foarte buna, de altfel.
Alta data, am fost cu o Ibitza - aceea care are motorul cel mai mic. M-a surprins placut, mi-a placut foarte mult. Adica, masina asta avea o motricitate, o stabilitate si o manevrabilitate excelenta. Prea bune, chiar, pentru motorasul pe care il avea. Este una dintre putinele masini la care as recomanda linistit o marire de putere si de cuplu motor, pentru ca masina rezista 100% la mai mult. Adica, poate gestiona corect un plus de 20-30% peste ce are din fabrica (nu stiu daca e posibil, sper sa fie), fara sa mai fie nevoie de alte modificari, de orice natura. Sincer, mi-a placut foarte mult.
In acest sens, sunt perfect de acord cu tine, Cosmin. Fiecare autoturism poate fi modificat in mai bine, fata de fabrica, sau cel putin poate fi personalizat.
Toata chestia e sa-ti dai seama care sunt, la modul foarte exact, problemele care pot fi eliminate sau de sistemele care pot fi imbunatatite, fara sa-ti asumi riscuri aiurea.
Power is nothing without control...