grecutzu2005 scrie:Dar asta este pararea mea personale despre frane si cam cum actioneaza o masina cu chip si una fara chip cu frane stock.
Nici macar nu are importanta daca motorul e stock sau are chip
Sistemul de franare al unui autoturism modern ceva mai rapid de felul sau e
supradimensionat. Cu 20 de ani in urma, masini din clasa supercar aveau suprafata de franare mai mica si etriere mono-piston si nu s-a plans nimeni de ele. Dupa 1990, datorita mai multor factori (presiuni din partea asiguratorilor, norme de siguranta mai stricte, greutatea sporita a masinilor de unde inertie mai mare, presiunea concurentei care isi facea reclama cu "masini mai sigure") fiecare fabricant a fost stimulat sa monteze sisteme de franare din ce in ce mai capabile, iar productia de masa a facut ca aceste sisteme de franare sa fie suficient de accesibile pentru a fi montate si pe un automobil mai ieftin.
Pe de alta parte, aceiasi fabricanti stiau ca daca un client obisnuit citeste in reviste despre distante de franare e impresionat, dar cel mai probabil nu le va incerca in practica. Din acest motiv au luat in considerare reducerea costurilor acolo unde era posibil, montand materiale de frictiune mai ieftine, gandite pentru o durata lunga de exploatare la viteze moderate: placute de frana moi, care se macina si produc o mare cantitate de praf negru, anvelope de slaba calitate. Pirelli P6000 cu care a venit Leonul meu din fabrica erau atat de proaste incat atunci cand le-am schimbat (40000km) nu mai erau bune nici de resapat, vulcanizatorii le-au pus direct in tomberon, sa fie date la topire.
Din acest motiv,
indiferent ca motorul ramane stock sau e modificat, este de dorit ca materialul de frictiune sa fie imbunatatit, pentru siguranta si pentru posibilitatea de a face manevre la viteze ceva mai marisoare. Intai "gumele", fiindca oricum sunt consumabile si se duc destul de repede, apoi placutele de frana, inlocuite cu unele sport. Trebuie luat in considerare si ca un set de "gume" e usor de gasit la costuri rezonabile la orice dealer de anvelope, dar placutele sport sunt aduse numai de tuneri si costa.
BTW a fost facut un test interesant de catre Motor Trend, cu mai multe automobile sportive si capacitatea lor de a frana de la 60mph (~100km/h). Distantele de franare au fost oarecum surprinzatoare...
VW Golf IV R32 - 108ft / 32.92 m
Dodge SRT-4 - 112 ft / 34.14 m
Nissan 350Z Enthusiast - 115 ft / 35.05 m
Lamborghini Gallardo - 117 ft / 35.66 m Mitsubishi Lancer Evo VIII RS - 119 ft / 36.27 m
VW Golf IV GTI 1.8T - 120 ft / 36.6 m (testul nu a fost facut de Motor Trend ci de European Car Magazine, am vorbit despre asta cu cateva pagini in urma, dar l-am introdus pentru comparatie)
Ford Mustang GT - 125 ft / 38.1m
Toate masinile au avut frane stock, GTI-ul a avut insa anvelope Yokohama de 235. Sublinierea imi apartine, a fost cel mai surprinzator rezultat.
~Nautilus