Revin mai jos cu ceva "impresii" de dupa resoftarea recent facuta la TCMTurbo:
Se simte ceva in pedala?
Cu siguranta ca da, dar nu mult. Cel mai bine se simte in gama 2.000-3.500 rpm, adica exact acolo unde motorasul asta mic aspirat nu facea fata deloc in trepte superioare, mai ales in rampa.
Acum pot spune ca pot baga a 4-a la 35-40 km/h, respectiva a 5-a la 50-60 km/h fara sa simt motorul ca se chinuie. Bineinteles ca nu recomand la nimeni sa mearga subturat (1.750-2.000 rpm), dar acest "test" l-am facut intentionat si inainte si dupa de resoftare si pot afirma ca motorul este mai flexibil dupa.
Exemplu concret la urcarea dealului de la "Cotul Morii" dintre Sculeni-Iasi, rampa de 10% cu serpentine si lungime de aprox. 1km.
Inainte de resoftare:
- tr. a IV-a, 3.400-3.500 rpm la poalele dealului, pedala capat -> cu greu am ajuns 3.600-3.700 rpm la finalul dealului, dupa care a inceput sa urce normal in ture.
Dupa de resoftare:
- tr. a IV-a, 3.400-3.500 rpm la poalele dealului, pedala capat -> s-a dus lent dar sigur catre 4.100-4.200 rpm spre finele dealului.
VAG-COM SI INJECTIA:
Ce se poate observa din log-urilor facute cu VAG-com cand accelerez?
- | Injection Timing (ms) | Intake Manifold Pressure (mbar) | Engine torque actual (Nm)
Soft original | 18 | 958,2-975,4 | 140-145
Soft TCM-Turbo | 19 | 958,8-991,8 | 145-150
Deci a crescut putin cantitatea de carburant injectat cat si timpii de injectie.
REPRIZE DIN LOG-URILE VAG-COM, 80-120 km/h:
Soft original:
tr. III - IV:
13,02 sec. (schimbat treapta normal, nu sportiv, cu stabilizare turatie/cuplu in 1,93 sec.)
tr. IV: aprox. 14 sec. (test partial exact, cumul din 2 log-uri, intrucat nu am un 80-120 km/h dintr-un singur log)
tr. V: aprox. 22 sec.(test partial exact, cumul din 2 log-uri)
Soft TCM-Turbo:
tr. III - IV:
12,28 sec. (schimbat treapta normal, nu sportiv, cu stabilizare turatie/cuplu in: 1,92 sec.)
tr. IV: 12,88 sec.
tr. V: 20,45 sec.
Interesant este ca, dupa resoftare, timpul pt. 80-120km/h in tr. a IV-a (12,88 sec.) este mai mic decat timpul echivalent la 1.6/105cp stock (13,7 sec.), conform
http://www.km77.com/00/volkswagen/2008/golf/p02.asp), deci clar motorul a devenit ceva mai flexibil. In schimb in tr. a V-a timpul pentru 80-120km/h este cu aproape 1 sec. mai mare decat timpul echivalent la 1.6/105cp stock, lucru perfect normal dealtfel.
NOTA 1: In toate cazurile accelerarea de la 80 la 120km/h s-a facut dupa ce am mers constant cu 75-80km/h timp de minim 30 sec., astfel incat
masina sa nu beneficieze deloc de inertie. Daca porneam de la 60km/h cu pedala capat si ma opream dupa 120km/h, atunci puteam castiga cam 0,5 sec. pe intervalul 80-120km/h datorita inertiei masinii, deci testul ar fi fost incorect.
NOTA 2: Am preferat sa nu fac filmulete, intrucat timpii filmati cu telefonul mobil sunt mai mici decat timpii reprizelor masurati cu VAG-COM sau cu GPS (vitezometrul arata cu pana la 10km/h mai mult decat in realitate, fractiile de secunda nu se pot calcula corect de pe Youtube etc.).
CONSUM EXTRAURBAN (2 adulti = 170Kg, bagaj putin = 30kg, jante de 16", cauciucurile originale Turanza, presiune 2,5-fata si 2,3-spate):
Inainte de resoftare:
Minim
7l/100km la mers normal spre sportiv, sub 7l/100km la mers normal spre eco (nu mers la consum!).
Dupa resoftare:
Fix
6,73l/100km (43,1l/640km cu benzina Petrom99) facuti pe traseul Iasi-Poiana Brasov si retur, stil de condus normal spre sportiv.
In serpentinele Brasovului si in cele din Poiana am intrat cu tr. a 3-a (3.000-4.000 rpm) si in am iesit cu tr. a II-a pedala capat (5.000-5.500 rpm); depasiri facute cu tr. III/IV cu pedala capat (4.000-5.500rpm), AC pornit doar la dus, deloc menajat masina si deloc mers la consum (in afara de zonele fara vizibilitate in care erau TIR-uri in coloana si nu se putea depasi).
Viteza de croaziera: 120-130kmh
Viteza maxima: 140kmh.
Viteza minima: 50-60kmh.
Sincer, la cum am calcat pedala de acceleratie, nu m-am asteptat sa scot un consum mai mic de 7,5l/100km. Estimez ca dupa resoftare am castigat aproximativ 0,5l/100km in consumul de carburant pe trasee extraurbane.
CONSUM URBAN:
Inainte de resoftare (
August-Septembrie, trafic moderat spre normal, temperaturi intre +15C si +25C, ulei CASTROL 5W-30, jante aliaj cu cauciucuri vara):
Consum mediu de
9,65l/100km (mai exact intre 9,45-9,8l/100km, functie de conditiile de trafic si AC) la condus normal spre eco, adica acceleratie calcata progresiv, schimbat trepte intre 2.250-3.750, folosit frana de motor, anticipat trafic etc. (9,2-9,3l/100km daca mergeam "la consum" si 10,5l/100km daca mergeam mai sportiv).
Concret: 550km au fost facuti cu un consum de carburant cuprins intre 52-54l (exclusiv Petrom99 sau echivalent OMV, care au datasheet-uri identice).
Dupa resoftare (
Octombrie-Noiembrie, trafic mai aglomerat, temperaturi intre -7C si +12C, ulei Mobil1 5W-40, jante tabla cu cauciucuri iarna):
Acelasi stil de condus de mai sus normal spre eco, dar cu schimbat trepte intre 2.000-3.500 din cauza castigului de cuplu:
9,9l/100km.
Concret: 530km au fost facuti cu 52,5l (Petrom99), in conditiile utilizarii unui ulei de motor mai vascos, a jantelor mai grele, a cauciucurilor de iarna mai grele si mai moi si a temperaturilor matinale de sub 0C (inclusiv motor mers la ralanti pt. dezghetat gheata timp cateva minute cu motorul pornit pe dezaburire, in unele dimineti).
In concluzie, se castiga relativ putina putere cu resoftarea unui motor Otto normal aspirat (spre deosebire de turbo-diesel spre exemplu), dar acei cativa caluti si cuplul motor mai mare rezultat la final fac plimbarea cu masina sa fie mai placuta si mai sigura, iar motorul putin mai flexibil si mai vioi in ture.
Stima,
Raul.
Seat Leon 1P, 2008, white, BXW 1.4 16V, 69KW/94ps/144Nm (resoft by TCM-Turbo).